Intervju med vår VD Joakim Käpynen
En pratstund med Joakim Käpynen, VD på Metron Miljökonsult AB
Vi har haft förmånen att få en pratstund med Joakim Käpynen, ny VD på Metron Miljökonsult AB. Joakim har en lång erfarenhet från bergbranschen och önskar få fördjupa sina kunskaper inom de olika tjänsteområden som Metron Erbjuder i sin portfölj.
I den här intervjun delar Joakim med sig av sin resa till Metron, sina reflektioner kring bolagets framtid och hur han ser på rollen som VD. Vi får också en inblick i Metrons unika företagskultur, visioner och Joakims tankar kring hållbarhet och innovation.
Inledning
Trevligt att få en pratstund med dig Joakim! Vi skulle vilja veta mer om din bakgrund, vart kommer du ifrån & hur har din väg tagit dig hit till Metron?
Jag kommer närmast från Skanska där jag arbetat inom olika verksamheter och i olika befattningar. En gemensam nämnare har alltid varit ”berg” i olika former. Jag har fått förmånen att arbeta både inom industri (bergtäkt) – och entreprenadverksamhet (tunneldrivning, borr & spräng, sågning, spräckning etc.). Utöver detta har jag även spenderat 1,5 år i USA där jag fick möjligheten att utvecklas inom säkerhetsarbetet.
Jag har sen ca 15 år tillbaka i tiden fått möjlighet att lära känna P-O Bjelkström som är en av två syskon som drivit Metron Miljökonsult de senaste 15 åren. Utöver sporadisk kontakt under årens lopp har jag även anlitat Metron till olika uppdrag vid flertalet tillfällen. Under tidig vår 2024 inledde jag dialogen med P-O och Ann-Sofie om möjligheten att kliva in i rollen som VD.
Vilka specifika aspekter av vår verksamhet väckte ert intresse och vad har drivit er att ta er an rollen som VD för bolaget?
Några aspekter som väckte mitt intresse var:
- I och med min bakgrund från bergbranschen har jag kommit i kontakt och även räknat en del på just vibrationer från sprängning.
- Ett starkt och välkänt varumärke inom branschen.
- Intressant tidpunkt i Metrons historia avseende nytt ägandeskap (Qflow).
Utöver intresset för vibrationer har jag även alltid brunnit för ledarskap och allt vad det innebär. Således kändes rollen som VD inom Metron som en riktigt bra utmaning för mig. Jag har nu varit på plats i drygt två månader och har stor respekt och tillförsikt för både bolaget, personalen och våra kunder/marknad.
Vision och Strategi
Hur uppfattar ni Metron bolag i dagsläget? Vilka styrkor och utvecklingsområden ser ni i vår verksamhet?
Min upplevelse av Metron så här långt är att det är ett fint och välskött familjeföretag som numera ägs av Qflow Group sedan 1 år tillbaka. Metron har engagerade medarbetare, en gedigen erfarenhet och kompetens, egenutvecklade instrument och system, samt en hög servicegrad och kvalitativa tjänster.
En annan sak som jag slås av redan efter drygt en månad på Metron är något som vi kallar för ”Metron-andan”. I korta ordalag handlar det om att hålla ihop och hjälpas åt. Vi är fortsatt det mindre konsultföretaget i ett stort sammanhang med Qflow som ny ägare.
Framgent kommer vi att se över vårt tjänsteerbjudande för att bli än mer attraktivare för våra kunder.
Vad är er vision för Metron under de kommande fem år?
Vår vision är att fortsätta vara det ledande kunskapsföretaget inom vibrationsteknik för mark och anläggning. Vi har tillgång till det mest kompetenta mätsystemet på marknaden som dessutom är egenutvecklat. Våra kunder ska alltid känna trygghet genom den kvalitet vi garanterar. Vi vill även fortsätta växa med tillförsikt på olika platser inom Sverige.
Produktutveckling och Innovation
Metron är inriktat på hållbara lösningar. Vilka områden anser ni vara mest avgörande för vår fortsatta innovation?
Tankarna kring bättre instrument för vibrationsmätning föddes redan i början på 70-talet då pappan i familjen, Eiolf Bjelkström, arbetade som sprängare. Eiolf reagerade redan då på hur bristfällig och osäker mätningen egentligen var.
Detta resulterade i en lång utvecklingsresa som pågått över tre generationer. Vi som bolag är otroligt stolta över att kunna erbjuda våra kunder ett kompetent system som säkrar projektens omgivningspåverkan.
Vi är övertygade om att vi ska fortsätta vår utvecklingsresa när det kommer till instrument för att ständigt utmana oss till att kunna erbjuda ännu bättre produkter och system för våra kunder.
Hur ser ni på värdet av samarbeten med våra kunder och partners i utvecklingsprocessen av våra tjänster?
Vi ser stora fördelar i att få möjlighet att vara med i tidiga skeden tillsammans med våra kunder. Genom tidig involvering kan vi vara med och bidra med expertkompetens som leder till förbättrade lösningar och metoder som genererar en lättare och säkrare resa för våra kunder. Vi utreder och övervakar miljöstörningar före, under och efter en entreprenad. Dessutom besitter vi en hel del kontakter inom diverse discipliner genom vår nya ägare Qflow Group som kan komma till stor nytta för våra kunder.
Företagskultur och Team
Vilken typ av företagskultur önskar ni främja hos Metron och hur tänker ni arbeta för att förverkliga detta?
Jag vill främja en kultur där öppenhet, delaktighet och tydlig kommunikation står i centrum. Jag vill skapa en miljö där alla känner sig sedda och värdefulla, och där vi aktivt samarbetar för att nå våra gemensamma mål. Genom att främja en öppen dialog och uppmuntra till samarbete mellan våra olika kontor, bygger vi en stark känsla av gemenskap och delaktighet. Som ledare strävar jag efter att vara nära mina medarbetare, kommunicera tydligt och skapa en kultur av tillit och engagemang.
Hur avser ni att engagera och motivera oss medarbetare i vårt gemensamma arbete mot företagets mål?
Genom att kommunicera och tydliggöra målen, beskriva hur var och en kan bidra genom sina insatser, regelbundna avstämningar och även komma ihåg att fira delsegrar.
Vad anser ni är centralt för att skapa ett starkt och sammanhållen bolagskultur?
Jag anser att bolagskulturen ska bygga på öppenhet och tydlighet, där vi värdesätter att alla får komma till tals och känna sig delaktiga i beslut och framgångar. Genom att vara delaktig skapas även en bättre förståelse för bolagets verksamhet. Ett tydligt syfte och mål genererar en känsla av att den enskilda medarbetarens insatser är en del av något större. Vikten av att kunna ställa sig bakom och känna en stolthet för varumärket är även starkt bidragande.
Utöver detta är det viktigt att blanda i en skopa glädje i allt vi gör – genom ett positivt arbetsklimat och humor i vardagen stärks både kreativiteten och sammanhållningen.
Marknadsföring och Kundrelationer
Vad är er syn på att bygga och underhålla relationer med våra kunder, och hur kan vi förbättra vårt erbjudande?
Vi tycker det är oerhört viktigt att bygga relationer med våra kunder. Genom att lära känna kunden ökar vi förståelsen för vad som är viktigt och vad som värdesätts i våra tjänster. Sen är vi övertygade om att goda prestationer och resultat till våra kunder genererar återkommande affärer. Detta bygger på en hållbar och sund affärsrelation.
Genom att dessutom vara nära våra kunder och hålla sig uppdaterad på trender och behov, får vi en bättre uppfattning om hur vi kan slipa vidare på vårt värdeerbjudande.
Avslutande Frågor
Vad tycker du om att göra på din fritid?
Jag befinner mig mitt i det som kallas för småbarnsåren. Min fru och jag är föräldrar till tre söner i åldrarna 4, 7 och 10 år. Samtliga barn håller igång med både innebandy och hockey. Utöver detta gillar jag flugfiske, bilar och båtar. Så med andra ord är det inte bekymmersamt med vad man ska hitta på under sin fritid.
Vad är det bästa livsråd du fått i ditt liv?
Min far brukar påminna mig om följande:
”- Jocke, kom ihåg att vara tacksam! Du får kliva upp på morgonen och vara frisk, du har en fantastisk familj, du har tak över huvudet, du har mat på bordet och du har ett jobb att gå till. Var tacksam…”
Tack för din tid Joakim!